Elemental Music & Dance Education - Orff Institute

Vier Menschen in Bewegung, eine Pauke | © Christian Schneider

The Orff Institute at the Mozarteum University has distinguished itself through its contemporary arts practice and a pedagogy emphasising creativity. Music, dance and speech are created and taught in an inter- and transdisciplinary way. The examination of social diversity is of central importance and is reflected in the institute's work with different target groups in the area of arts pedagogy, as well as in research.

Frohnburgweg 55
5020 Salzburg

 

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International Summer Course Orff-Institut
July 6-12 2025

Informationsveranstaltungen

  • 13.1.2025
    06:00 pm
    Online
    Study information: Orff-Institute
    You have the opportunity to meet teachers and students, receive information about the study programme and the Orff Institute and ask questions. Registration: orff@moz.ac.at

About

The study programme for Elemental Music and Dance/Movement Education qualifies students for a variety of fields that combine artistry and pedagogy, both those that are already well established and those which the future could bring.

The institute is particularly committed to the scholarly and artistic development of music and dance education, and has set itself the task of keeping alive the tradition of the Orff Schulwerk, including documenting it and developing it further. The Orff Institute is a place of research-led teaching and the centre of a worldwide network of music and dance education.

Courses

Events

  • 13.1.2025
    06:00 pm
    Online
    Study information: Orff-Institute
    You have the opportunity to meet teachers and students, receive information about the study programme and the Orff Institute and ask questions. Registration: orff@moz.ac.at
  • 23.1.2025
    04:00 pm
    Gunild-Keetman-Saal
    Die Pfannkuchenband
    Eine etwas unheimlich daherkommende Gruppe von Tieren trifft sich unter einer Brücke am Stadtrand. Allesamt sind sie sehr unglücklich darüber, dass sie nicht gerne gesehen sind. Doch durch einen kleinen Anstoß und mit Durchhaltevermögen gelingt es den Tieren, ihre Einzigartigkeit zu zeigen.
    Performance
    · Free
  • 23.1.2025
    07:30 pm
    Gunild-Keetman-Saal
    Die Pfannkuchenband
    Eine etwas unheimlich daherkommende Gruppe von Tieren trifft sich unter einer Brücke am Stadtrand. Allesamt sind sie sehr unglücklich darüber, dass sie nicht gerne gesehen sind. Doch durch einen kleinen Anstoß und mit Durchhaltevermögen gelingt es den Tieren, ihre Einzigartigkeit zu zeigen.
    Performance
    · Free

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Teacher - ‘ULG Music & Dance in Social Work and Integrative Pedagogy’

Faculty

(Munich) - Lecturer „Advanced Studies in Music and Dance Education – Orff-Schulwerk“

Guest lecturer
Maria Loos

(Salzburg) - Lecturer „Advanced Studies in Music and Dance Education – Orff-Schulwerk“

Guest lecturer
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Publications

2024

  • Zwischen Empirie und Fantasie. Texte verfassen im Kontext ästhetischer Bildung [Between empiricism and fantasy. Writing texts in aesthetic contexts]. In K. Anzengruber, A. Bernhofer & M. Losert (Hrsg.), Ästhetik und Musikunterricht (= Einwürfe. Texte zu Musik – Kunst – Pädagogik) (pp. 157-178). Wien: LIT
  • Kalcher, A. M. (2024). Von der Fußnote in den Fließtext. Tanz an Schulen ins Blickfeld ziehen. Musikpädagogik, 77 (1), S. 6–9.
  • Valtiner-Pühringer, D. & Weger-Purkhart, A. (2024). Tanz – Schule – Vielfalt. Musikpädagogik, 77 (1), S. 31–34.

2023

  • Esterbauer, E. (2023). The Significance of Relationships in Inclusive Music and Dance Lessons. Orff-Schulwerk International, 2 (2), S. 41–47.
  • Kalcher, A. M. (2023). Singing, playing, dancing: Creativity viewed from the perspective of oscillation theory. In V. Kinsky & W. Rohrer (Hrsg.), Childhood and Music Making. Exploring – Communications – Improvising (MERYC22 Proceedings), S. 81–90. https://meryc.eu/wp-content/uploads/2023/09/Proceedings22_2.pdf
  • Kalcher, A. M. (2023). Ästhetische Qualitäten kreativer Arbeiten. Reflexionen aus der Elementaren Musik- und Tanzpädagogik und anderer Ansätze. In A. Eschen & M. Losert (Hrsg.), Gute Musik? Ästhetische Qualitäten von Musik im Unterricht (= Einwürfe. Texte zu Musik – Kunst –Pädagogik) (S. 127–149). Wien: LIT
  • Kalcher, A. M. (2023). The impact of social skills on group creativity. In: A. Sangiorgio (Hrsg.), Creative interactions. Creative learning, creative teaching, and teaching for group creativity in music education (S. 32–41). Open Access Book. University of Music and Theatre Munich. 
  • Kalcher, A. M. (2023). Musik und Tanz. Spontaner Ausdruck und unverzichtbares Bildungsangebot. Unsere Kinder, 2, S. 4–9.

2022

  • Esterbauer, E. (2022). Elemental music and dance for inclusive mixed-abled settings. In K. VanWeelden, M. Breaden & E. Esterbauer (eds.), Hear our voices. Sound of Possibility: Hear our voices. Proceedings of the Special Music Education and Music Therapy Commission’s Online Pre-Conference Seminar (S. 57–67). o.O: ISME.
  • Kalcher, A. M. & Tischitz-Winklhofer, B. (2022). Musik bewegt bis ins hohe Alter. Musikgeragogische Potenziale der Elementaren Musik- und Tanzpädagogik. In H. Henning & K. Koch (Hrsg.), Vielfalt. Musikgeragogik und interkulturelles Musizieren (S. 24–36). Münster: Waxmann.
  • Kalcher, A. M. (2022). Orffs künstlerisch-pädagogischer Ansatz aus kreativitäts- und lerntheoretischer Sicht. In A. M. Kalcher (Hrsg.), Kunst trifft Pädagogik. Orff im Wandel der Zeit (= Orff - Forschung und Diskurse, Bd.1) (S. 159–175). Wiesbaden, Reichert.
  • Kalcher, A. M. (2022). Bedeutende und spezifische Beiträge. Frauen als wichtige Impulsgeberinnen der Elementaren Musikübung. In I. I. Berg & F. Hoffmann (Hg.), Das Lehren lernen - Instrumentalpädagogik auf dem Weg ins 20. Jahrhundert (S. 155–167). Mainz: Schott.

2021

  • Esterbauer, E. (2021). Inklusive künstlerische Bildung – ein besonderes Feld für Kooperation, Kollaboration und Networking. In A. Bernhofer, M. Losert & H. Schaumberger (Hg.), Kooperation, Kollaboration und Netzwerke. Zusammenarbeit in musikpädagogischen Kontexten (S. 154–168). Wien/Berlin: LIT.
  • Kalcher, A. M. (2021). Soziale Kompetenzen als Schlüssel für kollaborative Kreativität? In A. Bernhofer, M. Losert & H. Schaumberger (Hg.), Kooperation, Kollaboration und Netzwerke. Zusammenarbeit in musikpädagogischen Kontexten (S. 192–210). Wien/Berlin: LIT.
  • Kalcher, A. M. (2021). Reflecting on Musical Creativity Using the Dynamics of Oscillating Processes. In, S. Vidulin, Sabina (Hg.), Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 7. Multidisciplinary Crossroads. Researches in Music Education, S. 535–546.
  • Kalcher, A. M. (2021). Kreativitätsrelevante Potenziale befördern. In N. Bailer & K. Pecher-Havers (Hg.), Entfaltungsräume. Förderung musikalischer Potenziale im Unterricht (S. 93–112). Münster: Waxmann.

2020

  • Esterbauer, E. (2020a). Einschätzung von Beziehungsqualität als Grundpfeiler inklusiven Arbeitens. Das EBQ-Instrument in der Praxis. In H. Henning (Hg.), All Inclusive?! Aspekte einer inklusiven Musik- und Tanzpädagogik (S. 67–78). Münster: Waxmann.
  • Esterbauer, E. (2020b): Seeing is believing? Qualitative Videoanalyse im künstlerisch-pädagogischen Feld. In E. Esterbauer & A. Bernhofer (Hg.), Ist Kunst ein Sonderfall? Qualitative Forschungsansätze in den künstlerisch-pädagogischen Fächern (S. 147–174). Wien/Berlin: LIT.
  • Esterbauer, E. & Bernhofer, A. (2020). Künstlerische Pädagogik – ein Sonderfall im Forschungsfeld? In E. Esterbauer & A. Bernhofer (Hg.), Ist Kunst ein Sonderfall? Qualitative Forschungsansätze in den künstlerisch-pädagogischen Fächern (S. 7–14). Wien/Berlin: LIT.
  • Bernhofer, A. & Esterbauer, E. (2020). Schnittstelle Kunst – künstlerisch-pädagogische Disziplinen im Diskurs. In E. Esterbauer & A. Bernhofer (Hg.), Ist Kunst ein Sonderfall? Qualitative Forschungsansätze in den künstlerisch-pädagogischen Fächern (S. 221–233). Wien/Berlin: LIT.
  • Kalcher, A. M. (2020a). „Elementarbegriff". In M. Dartsch, C. Meyer & B. Stiller (Hg.), Lexikon Elementare Musikpädagogik (S. 77–82). Innsbruck: Helbling.
  • Kalcher, A. M. (2020b). „Kreativität". In M. Dartsch, C. Meyer & B. Stiller (Hg.), Lexikon Elementare Musikpädagogik (S. 293–299). Innsbruck: Helbling.
  • Kalcher, A. M. (2020). Zur Genese musikbezogener Identitäten. Perspektiven aus Entwicklungspsychologie und Musikpädagogik. In F. Gmainer-Pranzl & B. Mackinger (Hg.), Identitäten. Zumutungen für Wissenschaft und Gesellschaft (= Salzburger Interdisziplinäre Diskurse, Bd. 15) (S. 407–424). Berlin u.a.: Peter Lang.
  • Kalcher, A. M. (2020). Potenziale zeitgenössischer Musik für elementar-musikalische Bildungsprozesse. In K. Grebosz-Haring, S. Heilgendorff & M. Losert (Hg.), Vermittlung zeitgenössischer Musik (S. 185–202). Mainz: Schott.
  • Kalcher, A. M. (2020). Musikalisch-kreative Leistungen erfassen und bewerten – Perspektiven aus der Kreativitätsforschung. In M. Schwarzbauer & K. Steinhauser (Hg.), ,Nur’ Geschmacksache? Der Umgang mit kreativen Leistungen im Musik- und Kunstunterricht (S. 50–63). Wien: LIT, S. 50-63
  • Weger-Purkhart, A. (2020). Kompetenzorientiert Tanz bewerten? In M. Schwarzbauer & K. Steinhauser (Hg.), ,Nur’ Geschmacksache? Der Umgang mit kreativen Leistungen im Musik- und Kunstunterricht (S. 269–277). Wien: LIT.